Vijf gouden tips om nooit meer items te kopen die je maar één keer draagt

Ik weet zeker dat ik niet de enige ben als ik zeg dat ik ooit dingen gekocht heb die ik maar één of twee keer gedragen heb en daarna nooit meer naar omkijk. Maar door deze tips aan te houden gebeurd het me vrijwel nooit meer. Onthoud dit dus goed om nooit meer useless items te kopen ;).

Sinds dat ik op de B Academy zit en les krijg over het stylen van het imago, ben ik steeds meer gaan nadenken over mijn eigen persoonlijke stijl. Wat wil ik uitstralen met mijn kleding? Wat past bij mij? Wat kan ik goed combineren met de rest van mijn items? Na deze vragen zo goed als op een rijtje te hebben voor mezelf, koop ik niet zomaar wat ‘leuks’. Ik vraag mezelf altijd eerst af of ik datgene wat ik wil kopen lang mee zou gaan. Het is me zo ontzettend vaak voorgekomen dat ik iets gekocht heb, en dat ik het vervolgens bijna nooit draag. Daarom geef ik jullie deze vijf tips om ervoor te zorgen dat je alleen nog maar items koopt die lang meegaan.

  1. Know your style. Kom erachter wat jij fijn vind om te dragen. Elke dag worden er nieuwe trends ontwikkeld en het is onmogelijk om ze allemaal bij te houden. Het gebeurd nog te vaak dat mensen kleding alleen kopen omdat het een populair item is. Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je het wél gewoon echt mooi vind. Maar je hoeft die paar schoenen echt niet ook te kopen als iedereen er al mee loopt, dan gaat juist de lol er vanaf om een eigen stijl te creëren ;).a78641cab47e1afb44fb5cf67bacd277
  2. Pas op met goedkope winkels. We willen allemaal dat kleding eigenlijk zo goedkoop mogelijk is (zodat je natuurlijk nog meer kunt shoppen). Maar ook is het zo dat goedkoop meestal duurkoop is. Goedkope kleding kan snel kapot gaan of minder mooi worden door het wassen of dragen ervan. Daarnaast is goedkope kleding meestal onder slechte milieu- en arbeidsomstandigheden geproduceerd. Bij mij geld de regel altijd: kwaliteit boven kwantiteit. Ik heb niet intens veel kleding, maar van de kleding die ik in mijn bezit heb weet ik wel dat het lang meegaat en goed te combineren is.
  3. Doe een garderobe check bij jezelf. Het is van belang om goed te weten hoe je kledingkast eruit ziet. Dit klinkt misschien moeilijk, maar dat is het niet. Je moet eerst zorgen dat je kast goed opgeruimd is. Als er dingen zijn die je niet meer draagt of niet meer wilt; wegdoen. Organiseer daarna je kast. Sommige doen het op kleur, sommige scheiden winterkleding van zomerkleding, doe het op de manier wat het meest duidelijk is voor jou. Door je kleding telkens op dezelfde manier op te hangen of neer te leggen is het makkelijker voor jou om te onthouden wat je al hebt. Met jouw eigen garderobe in je hoofd kun je gaan shoppen. Als je een item wilt kopen kun je nagaan of je al iets soortgelijks heb en het dus misschien beter kan laten liggen. Ook is het handig om te bedenken waarmee je het allemaal kunt stylen met de kleding die je al hebt.
  4. Kleurkarakteristiek. Dit is misschien nog wel het belangrijkste deel van allemaal. We beginnen bij de kleuren. Elk mens heeft een verschillend kleurkarakteristiek. In de volksmond ook wel lentetype, zomertype, wintertype en herfsttype. Maar binnen deze vier zijn nog talloze combinaties te maken. Je kunt globaal analyseren bij jezelf welke kleuren jou doen laten stralen. Ga voor de spiegel staan (met daglicht) en pak een goud en een zilver item. Dit kunnen doeken zijn, zonnebrillen, sjaals, etc. Plaats ze een voor een naast je gezicht en kijk welke kleur jou gezicht laat stralen en welke kleur jou gezicht naar beneden trekt als het ware. Kijk hierbij naar de kleur van je ogen, de ondertoon van je huid en je haarkleur. Als zilverkleur jou gezicht het beste uit laat komen ben je een koud type, en als goudkleur je gezicht het beste uit laat komen ben je een warm type. Nu zijn er nog veel meer dingen om achter te kunnen komen maar dit is een begin. Op internet zoeken helpt ook een hoop. Als je echt een keer zou willen weten welk kleurtype jij bent, maak gerust een afspraak bij me :). 0ae43decab6d3c4e9b614119b689cfeb
  5. Next up zijn de vormen en materialen van een kledingstuk. Je figuur analyseren is net even wat makkelijker: ga voor de spiegel staan en hou je ene hand bij het uiterste puntje van je schouder en je andere hand bij het uiterste punt van je heupen. Door te zien of er verschil zit tussen de handen kun je kijken wat voor figuur je heb. Geen verschil? Zandloper figuur. Je schouders breder dan je heupen? Atletisch figuur, oppassen met off-shoulder tops en schoudervullingen. Je heupen breder dan je schouders? Rondfiguur of peer figuur. Probeer niet de nadruk te leggen op de benen door printjes te dragen etc. Dit zijn maar een paar voorbeelden, internet helpt overigens weer top als je er niet uitkomt ;).

Ik hoop dat jullie hieraan wat hebben en minder snel dingen kopen die je niet vaak draagt, just like me. Het laatste deel kan wat moeilijk zijn, dus vragen mag altijd :).

Liefs, Emilia

Geef een reactie

